עיצוב מטבח קטן

כאשר מתכננים מטבחים קטנים צריך לתכנן נכון את החלל ואת המיקומים של כל הפריטים בו. בכתבה הזו נגלה את הסיבות לכך שהמטבח שלנו קטן עם השנים, ואיך לתכנן נכון את המטבח שלנו.

אחד הפרדוקסים הגדולים של תקופתנו הוא שעל אף שלרובנו הרבה יותר מכשירי חשמל וכלי מטבח מהורינו, יש לנו פחות מקום אחסון עבורם במטבח. לצד מטבחים שגודלם קטן עקב מגבלות המקום, נחשפתי בבתים רבים אותם סידרתי, למטבחים שהופכים קטנים יותר כתוצאה מהחלטות עיצוביות.

איך קטן לנו המטבח?

אחת האמונות הרווחות היא שקנייה או העברת דירה לגדולה יותר מבחינת כמות המטרים הרבועים, תספק לנו מטבח וחדרים גדולים יותר, אך גם אם השטח עצמו גדול יותר לעיתים הדגש על תפיסה עיצובית מקטין את שטח האחסון שלנו במטבח.

כך למשל, בנייה של יותר חלונות אינה מאפשרת מספיק ארונות אחסון במטבח ופתיחתו של המטבח אל הסלון מפחיתה את מספר הקירות בהם נוכל להשתמש.

גם הטרנדים של עיצוב מטבחים מהשנים האחרונות הקטינו את חללי האחסון במטבח. אם בעבר ארונות עליונים נבנו מעל לארונות התחתונים, והארונות העליונים הגיעו עד לתקרה הרי שהטרנדים העכשוויים בעיצוב מטבחים מציעים לוותר על ארונות עליונים,(בשביל הלוק) ואם אין ברירה, להשאיר ארון אחד סמלי או קלפה.

מכשירי החשמל הגדולים, הרבים והמעוצבים שהפכו לסוג של רהיטים קישוטים בהם רוצים להשוויץ , גם לצורך עיצובי וגם וכסמלי סטטוס –  המיקסרים, ברי המים, המצנמים, ומכונות הקפה כל היפים האלה הם עוד גורם שאחראי להקטנת שטח העבודה במטבח שלנו, ועל כן עלינו למצוא עבורם מקום על השיש ועל הדלפקים. אל כל אלו מתווספים שפע הגאדג'טים למטבח שאספנו ברבות השנים, ממייבש החסה ועד לכלי ההגשה המפוארים, הדורשים יותר אחסון מאי פעם, דווקא כשיש לנו פחות מקום לאחסנם.

עיצוב וסידור מטבח קטן בדרך החכמה

כאשר מדובר בעיצוב וסידור מטבח קטן, הכלל הכי חשוב הוא התאמה אישית לצרכים האמיתיים של המשפחה. חשוב לדעת לנצל נכון את החלל הקיים במטבח ולהפיק ממנו מספיק מקומות אחסון עבור כל הכלים, מכשירי החשמל וצרכי המזווה.

חברות מטבחים רבות מציעות שירות עיצוב וסידור מטבחים, אך לרוב מדובר בתכנון המבוסס רק על המידות של החלל הנתון בדירה תוך בחירה של מוצר מדף קיים ומעוצב, וללא התאמה אישית אמיתית.

בכדי להפיק את המרב מהמטבח, עיצוב וסידור מטבחים קטנים צריך לכלול את תכנון המדפים הפנימיים וחלוקתם מבחינת גובה ואת פתרונות האחסון הנכונים ביותר עבור אותה משפחה. לדוגמא, אביזרי פרזול חדשניים נראים כמו פתרון מפתה לקניה, אך לפני שמוציאים עליהם הרבה מאד כסף כדאי לבדוק האם באמת יש לנו צורך בהם, ובעיקר כמה מקום גוזל המנגנון שלהם מהמטבח הקטן שלנו גם ככה.

מה כולל סידור מטבח?

אם כחלק מהחלפת המטבח אנו מתכננים להחליף חלק מהציוד החשמלי, כדאי לבצע התאמה לצרכים האמיתיים. כך למשל, אם אנו מתכננים לרכוש תמי4, יתכן שלא נצטרך לתכנן מקום לקומקום, ואם איננו אופים יותר מדי אלא משתמשים בתנור רק לחימום מנות קפואות, אולי נעדיף להחליף אותו בטוסטר אובן קטן ולחסוך מקום.

עלינו לתכנן גם את הרכיבים המשתלבים, כגון המדיח ולשאול את עצמנו מה יהיה נכון יותר עבורנו – מדיח קטן על השיש, מדיח צר, רחב, בינוני או אולי בכלל בלי מדיח, שכן לכל החלטה השפעה על מקומות האחסון במטבח שלנו.

כדאי לבדוק האם באמת אנחנו צריכים את הבלנדר הגדול ואת קוצץ המזון שתופסים המון שטח, או שניתן להחליפם בתחליפים קטנים שחוסכים במקום או שימוש במכשיר אחד שעושה את כל הפעולות.

מכיוון שבמטבח קטן כמות השיש מוגבלת, עלינו להחליט מה יהיה עליו, והיכן ימוקמו המכשירים כך שיפגמו הכי פחות במשטח העבודה, ינצלו שטחים מתים כמו פינות והיכן ימוקמו מכשירי החשמל האחרים שלנו בהם אנו משתמשים בהכרח פחות.

אם נחליט להשאיר על השיש את המיקסר, בר המים, המצנם ומתקן הסכינים, יתכן שלא יהיה לנו שטח עבודה מספיק. גילוי מאוחר מדי של מצב זה, עלול ליצור בעיה שכן הארונות כבר תפוסים ואין לנו מקום אחסון לפריטים אלו.

סידור מטבח ליצירת מקומות אחסון

אחד הפתרונות האפשריים עבור עיצוב מטבחים קטנים הוא שימוש באי. במקרה זה, לא רק שעלינו להחליט מראש על ייעודו של האי – לאכילה, כמשטח עבודה, או כמקום אחסון, אלא גם לוודא כי יש לנו מספיק מרחב תנועה במטבח, ועל כן יש למדוד את גדלי האי ולהתאימם במידת הצורך לגודל המטבח, האם קיים עוד שולחן אוכל ואם כן כמה הוא קרוב או מרוחק מהמטבח, האם ננצל את האי גם לבישול ואפיה קרי, נמקם עליו תנור, גז וכיור?

אחרי שבדקתם, מדדתם, תכננתם וסיננתם אילו מוצרים הולכים להיות לכם במטבח הגיע הזמן לעבור לסידור ארונות המטבח והארונות הפנימיים של המטבח.

אם אין לנו בדירה ארונות מטבח עליונים ובכל זאת נרצה לנצל את השטח הנ"ל, אנו יכולים לתלות מתקני תליה מהתקרה או מהקיר כך למשל קיימים מתקנים לתלייה של סירים ומחבתות, מתקנים לארגון כלי הששת או הסכינים וכן הלאה. הבחירה במתקנים הללו על פני ארונות נובעת משיקולי עלות, אך גם משיקולי אסטטיקה ושיקולים אישיים, שכן לא כולם אוהבים שהסירים נמצאים מחוץ לארון.

המקור להצלחה בתכנון ועיצוב מטבחים קטנים וחללים קטנים הוא הירידה לפרטים ולו הזעירים ביותר. מטבח קטן לא מאפשר לנו לומר "יהיה בסדר נמצא לזה מקום", אלא הוא מחייב אותנו לחשוב על כל הפריטים שנרצה לאחסן ועל מיקומיהם.

יש לכם מטבח קטן ואתם רוצים עיצוב ותכנון מטבחים? צרו קשר עם סידורים ונתכנן עבורכם את המטבח המושלם.

חושבים לעשות סדר בחיים?

צרו איתנו קשר והשאירו פרטים

"*" אינדוקטור שדות חובה

ניוזלטר

חושבים לעשות סדר בחיים?

צרו איתנו קשר והשאירו פרטים

"*" אינדוקטור שדות חובה

ניוזלטר
חייגו אלינו יצירת קשר הצעת מחיר