סידור לאחר פטירה

פטירתו של בן משפחה אהוב היא נושא רגיש וכאוב. לאחר תקופת האבל המשפחה צריכה להחליט מה לעשות עם רכושו של הנפטר, ובמקרים בהם לא נותרו בבית שארים והדירה נותרת ריקה, נופלות על כתפיהם משימות סידורים לאחר פטירה הכוללות מיון ארגון ואריזה של הדירה.

מכיוון שמדובר במשימה קשה ברמה הפיזית והנפשית, מוטב שלא להגיע לבד, אלא שלדירה יגיעו יחד לפחות 2 אנשים, ובמידת האפשר לקחת אדם נייטרלי שיוכל לסייע לנו להתמודד עם הקושי ולהתגבר עליו. תחילה כדאי להסתובב בדירה ולראות מה מצבה מבחינת תחזוקה. כדאי לבדוק את המקרר וארונות המזווה ולוודא שלא נותרו בהם פריטי מזון פגי תוקף, ובמידה ונמצאו לסלק אותם מהדירה.

בשלב זה כדאי לכנס את בני המשפחה בדירה, כדי לאפשר להם לבחור את הריהוט, מוצרי החשמל, הספרים, האלבומים והתמונות, הבגדים, הכלים וכו' שאותם ירצו לקחת לבתיהם.

קבלת החלטה לגבי עתיד הדירה

על המשפחה להחליט מה יקרה עם הדירה, ובהתאם להחלטה שנתקבלה להגדיר את קצב המיון וסידור הבית ואת סדרי העדיפויות והתוכנית שלפיה יעבדו. סידור הבית של קרוב שנפטר מחייב לקבל המון החלטות כגון מה עושים עם הריהוט והבגדים? מי לוקח את מה?

אם הוחלט להשכיר את הדירה, ניתן לבחון את האפשרות להשכירה מרוהטת. ההחלטה על כך תתקבל בהתאם לטיב הריהוט ומכשירי החשמל הקיימים בדירה, שאף אחד מבני המשפחה לא חפץ בהם.

חשוב לזכור שהשוכרים הפוטנציאלים אינם פראיירים ואם הריהוט ומכשירי החשמל שנותרו בדירה לא תקינים וטובים הם לא ירצו לשלם עבורם. בנוסף, במידה וגודל הדירה מאפשר זאת, ניתן להקצות חדר לאחסון של פריטים שהשוכרים עשויים לא לרצות בהם, או שבני המשפחה שוקלים להשמיש בעתיד.

אם הוחלט למכור את הדירה, או להשכירה ללא ציוד, כדאי לברר אלו מבין הפריטים הנמצאים בה, כמו למשל כלי קריסטל, יצירות אומנות, ריהוט, מוצרי חשמל ועוד, הם בעלי ערך. אם לבעל הדירה היה ביטוח תכולה, ניתן להתייעץ עם סוכן הביטוח ולקבל ממנו הערכה לגבי שווי התכולה של הבית, ועמה לפנות למקומות רלוונטיים כגון חנויות ואתרי יד שניה ולהציע את הפריטים הללו למכירה.

שלב המיון המעמיק בארגון הבית

במהלך חיינו אנו אוספים כמויות גדולות של רכוש, ועל כן בפני המסדרים עומדת משימה לא פשוטה הדורשת תכנון ושיטה. בשלב זה, עליהם להחליט על הסדר שבו יעשה המיון ועל הקצב הרצוי. מומלץ להתחיל בחדרים בהם המעורבות הרגשית ורמת הקושי הם הקלים ביותר ולעלות בהדרגה.

למשל, אם מתחילים במטבח, יש לעבור על הצלחות והכוסות ולבחון האם יש סטים שלמים ומנגד האם נמצאים שם פריטים שבורים שצריך לזרוק. את מה שאין לו דורש אך מצבו טוב, ניתן לערום בערימות לתרומה למשפחות נזקקות.

השלב הבא הוא לעבור על בגדים שבדרך כלל אין להם ביקוש. גם פה עלינו לעשות מיון בין מה שתקין לבין מה שמוכתם, בלוי או קרוע. את הבגדים שעברו את המיון נוכל לתרום לכל מיני גופים שעוסקים בכך, או לבחון אפשרות של מכירה ליד שניה אם הפריטים במצב טוב.

סידור ניירת ואלבומים

סידור הניירת והאלבומים הם הדברים הקשים ביותר בסידור בית של מי שנפטר. אם רוצים לקחת את האלבומים בכללותם, אין בעיה, אך אם יש בעיית מקום כדאי לעבור על התמונות ובכל מקום שבו לא מזהים את המצולמים לזרוק את התמונות, ולשמור רק את אלו בהם מופיעים היקירים. אפשרות נוספת שחוסכת אף יותר במקום, היא לסרוק את התמונות שרוצים לשמור.

 

סידור ניירת היא אחת מהמשימות המציקות ביותר, ולכן רבים דוחים אותה לסוף או מעבירים קופסאות על גבי קופסאות של ניירת מבית המנוח לבתיהם.

בכדי להתמודד עם המשימה הזו חשוב להכיר תחילה את הפריטים אותם אסור לזרוק, כמו למשל נוסח טאבו, צוואה, דיווחי ביטוח, טפסי 106, דיווחי חסכונות,השקעות והלוואות והסכמים, חוזים עם הבנק, ספקי תקשורת וכדומה, תעודות נישואין ופטירה וכדומה.

מומלץ גם לשמור את החשבונות של השנה החולפת אותם שילם המנוח, בכדי להתמודד כיאות עם תביעת תשלום שעלולה להגיע בהפתעה, וכן את תעודות האחריות של המוצרים שעדיין בתוקף וקיימים בדירה (חשוב בעיקר במקרה בו אנו משכירים דירה מרוהטת). ניתן גם לסרוק את הטפסים שאינם מחייבים עותק מקורי על מנת לחסוך במקום, ואת האחרים לסדר לפי סדר תיוק הגיוני וכרונולוגי.

בבואנו לבצע סידור בית בדירתו של קרוב משפחה שנפטר, עלינו לזכור כי מעבר על החפצים של הנפטר ולקיחת מזכרות מביתו, יסייעו לנו לשמר את זכרו לאורך זמן. חלוקת החפצים שאין להם דורש לתרומה תאפשר לאחרים לקבל ביגוד וחפצים שחסרים להם ולנו לעשות מצווה.

רוצים שנבצע עבורכם מיון וסידור בית של קרוב שנפטר? צרו קשר עימנו ונסייע לכם

חושבים לעשות סדר בחיים?

צרו איתנו קשר והשאירו פרטים

"*" אינדוקטור שדות חובה

ניוזלטר

חושבים לעשות סדר בחיים?

צרו איתנו קשר והשאירו פרטים

"*" אינדוקטור שדות חובה

ניוזלטר
חייגו אלינו יצירת קשר הצעת מחיר