איך לסדר את הבית?

סידור נכון של הבית יכול לחסוך לנו זמן, כסף ועצבים ולעשות עבורנו לא רק סדר פיזי, אלא גם סדר בראש. על אף שכולנו יודעים זו, רוב האנשים מתקשים לשמור על סידור הבית שלהם לאורך זמן, או אפילו להתחיל ליצור אותו. במאמר זה ריכזתי 10 טעויות נפוצות שאנשים עושים בתחום סידור הבית וכיצד להתגבר עליהן.

סידורים לוגו קטןמבצע חורף לזמן מוגבל!!!סידורים לוגו קטן

האויב מספר 1: "פה לבינתיים"

אם קניתם משהו חדש לבית ואין לו מקום ייעודי, סביר להניח שתחליטו לשים אותו במקום כלשהו בחלל הבית "לבינתיים". יום יהפוך ליומיים, חודש לחודשיים ושנה אחרי אותו פריט חדש עדיין ימצא במקום ה"בינתיים" שלו, כי "בינתיים" זה הכי קבוע שיש.

בכדי למצוא לפריט מקום ייעודי, נצטרך שיקרה אחד משניים – או שנשכח מקיומו ונעשה זאת לאחר שנזכר היכן שמנו אותו בפעם האחרונה, או שהוא יפריע לנו בחלל כדי להניע אותנו לפעולה. בכל אחד מהמקרים האלו נבזבז זמן על חיפושים, שיכול היה להחסך אם רק היינו מקצים לפריט זה מקום מראש או רגע לאחר הקנייה.

אחד הכללים החשובים ביותר בסידור הבית הוא ליצור לכל פריט מקום ייעודי לו ולא להשאיר מקום ל"בינתיים". בכדי להקטין את הסיכוי שזה יקרה אצל אנשים שאינם מסודרים, חשוב להפחית את האלמנטים הקישוטיים ואביזרי הנוי כמו שולחנות צד, נישות וכדומה שאפשר להניח עליהם דברים בלי לחשוב.

בבתים אלו, מה שקורה בדרך כלל הוא שלא רואים את האלמנטים הקישוטיים מרוב דברים שמונחים עליהם, ולא מוצאים דבר מהפריטים שמאכלסים אותם. (לדוגמא, הקולב האולטימטיבי הוא ההליכון או אופני הכושר) נשמע מוכר?

חושבים לעשות סדר בחיים?

צרו איתנו קשר והשאירו פרטים

"*" אינדוקטור שדות חובה

ניוזלטר

2. מחכים לזמן פנוי כדי לעשות סדר בבית

"כשאצא לחופשת לידה אעשה סדר בכל הארונות", "בחופשת הפסח נשתלט על המחסן ונעשה בו סדר" ומשפטים דומים נשמעים רבות ומתארים את הציפייה לזמן פנוי כדי להתחיל לעשות סדר. אם נבחן את המציאות נראה שבכ-80% מהמקרים, הזמן הפנוי הגיע אך הסדר לא נעשה, והסיבה לכך היא שאנחנו מעדיפים לעשות דברים אחרים בזמן הפנוי שלנו.

כדי לעשות סדר בבית, יש צורך להעלות את ההחלטה הזו אל ראש סדר העדיפויות, וברגע שעושים זאת, פתאום מתפנה הזמן עבורה מעצמו. ההוכחה לכך היא שכאשר הבלאגן עובר את סף הרגישות שלנו, או שקורה משהו שמכריח אותנו לסדר, אז אנו מתחילים לעשות סדר בבית גם כאשר לא מדובר ביום חופש.

3. לסדר את כל החדר בבת אחת

אם מנסים לשפוך את תכולת כל הארונות כדי לסדר אותם מחדש, מגלים שרגע לאחר הוצאת כל הבגדים החדר נראה בכאוס, וקשה אפילו לחשוב מאיפה מתחילים. הנטייה של רובנו היא לחייב את עצמנו לסדר כמה שיותר בבת אחת אם כבר התחלנו, אך הבעיה עם גישה זו היא שהבלאגן שמגיע לפני הסדר מרפה את ידינו וגורם לנו לעצבים, לרצון לזרוק את הכל לארון בבלאגן ולהימנעות.

סידור נכון של הארונות צריך להתרחש מדף אחרי מדף,מגירה אחרי מגירה וסידור הבית צריך להיות במסגרת חדר אחרי חדר. כאשר מתחילים כמה מוקדים של בלאגן, קשה יותר להשתלט עליהם, ולכן חשוב לעבוד בצורה סיסטמתית. אם אינכם חובבי סדר, כדאי להגדיר מעט מטלות בכל יום על פני כמה ימים, במקום יום מרוכז לסידור, שבמהלכו תרגישו מרוטי עצבים ולא לשכוח לשבח את עצמכם על סיומה של כל מטלה – לא מובן מאליו!.

4. להחביא את הבלאגן

אחת האסטרטגיות להתמודד עם בלאגן היא להחביא אותו, גם כדי לא להתמודד איתו, וגם כדי שהאורחים לא יראו עד כמה אנחנו מבולגנים. גם במקרה הזה מדובר למעשה בהנחת החפצים השונים שלנו במקומות שלא סביר שנזכור, ולכן נצטרך לחפש אחריהם ארוכות.

אם הברירה היא בין מקומות אחסון סגורים למדפים פתוחים, עדיף לבחור בסגורים שגם מסתירים את הבלאגן וגם מונעים צבירת אבק. אך חשוב לקבוע אחת לתקופה מועד לסידור הארונות הללו כדי למצוא את כל מה שהחבאנו שם.

5. להפוך את הבית לחדר ארונות גדול

מה עושים כשאין מקום לכל הדברים? אם התשובה שעלתה לכם בראש היא "קונים עוד פתרונות אחסון" כנראה שאתם לא מסודרים במיוחד. לאנשים בלאגניסטיים יש נטייה לרכוש הרבה פתרונות אחסון מתוך תקווה שכך ימצא מקום לכל הבלאגן, הבעיה היא שכאשר לא יודעים כיצד להשתמש נכון במקומות האחסון, מהר מאד הארונות מתמלאים והכאוס חוזר אל מחוץ להם, או לחילופין הארונות עומדים במקומם החדש ואילו הבלאגן נשאר בחוץ!.

חוץ מהחיסרון הנובע מסתימת חלל הבית בארונות, גם העלות של ארונות חדשים גבוהה, ולכן הפתרון הזה אינו מומלץ כתשובה ראשונה. הפתרון הנכון הוא לעשות סדר, למיין את החפצים ולראות את מי מהם ניתן למכור, למסור או להשליך.

אף אחד לא באמת צריך את כל הדברים שיש לו ובטוח שלא משתמש בכל הדברים, ולכן רק לאחר סיום המיון והסידור מחדש של כל החפצים שנותרו בבית אם באמת עדיין קיים צורך בארונות נוספים, צריך לשקול את האפשרות הזו וגם אז יש לתכנן בקפידה איזה פתרון מתאים באמת לצורך הקיים.

6. לאמץ "פתרונות מדף" מתחלפים

אחת העובדות במשרד ספרה לכם על השיטה שעובדת לה לסידור הבית. זה נראה לכם נחמד ואתם מתחילים לנסות וליישם אותה, אבל מרגישים שזה לא טבעי לכם. אתם ממשיכים עם זה תקופה, עד שמופיע באתר החדשות החביב עליכם טיפים לסידור הבית. מעתה והלאה אתם מחליטים לאמץ אותם ולפעול לפיהם, לפחות עד שתתקלו בשיטה הבאה. (ואז מבינים שלא זוכרים על מה עבדה השיטה החדשה והמוצלחת ההיא…)

חשוב להבין שבכדי שהסדר ישמר, שיטת הסידור צריכה להתאים לבעלי הבית מבחינת דרך החיים שלהם, ההרגלים שלהם, מקומות האחסון שכבר יש להם ומספר האנשים שיש בבית.
לאחר שאומצה השיטה המתאימה, יהיה קל להתרגל אליה ולא תרצו או תצטרכו לעבור לשיטות אחרות.

7. לא לתכנן בצורה מדויקת את מקומות האחסון

הקנייה "הסטנדרטית" היא אחד הדברים שיוצרים קשיים לסידור. כשקונים ארון מן המוכן, עלינו להתפשר על כמות התלייה שיש בו,כמות המדפים ולהתאים את הרגלינו אליו במקום להתאים את כמות מקום התלייה והמדפים לצרכים ולהרגלים שלנו. גם במטבח עלינו לנסות ולחלק את הציוד בין המדפים בהתאם למה שבחר עבורנו היצרן, במקום בהתאם לאופן שבו יהיה לנו הכי נוח ונגיש.

לצד הבעייתיות בקנייה של פתרונות אחסון מוכנים, צצה בעיה נוספת – חוסר תכנון לחלק מהדברים שצריכים אחסון, כמו למשל לבנים וגרביים, צעיפים, כובעים, פאות, או הנעליים שלעיתים מספרם מגיע לעשרות ועומקם (במקרה של רגל גדולה) או גובהם (במקרה של מגפיים גבוהים) אינם מתאימים לארון נעליים סטנדרטי.

כשמתכננים מקומות אחסון, כדאי לנסות ולהכיר את ההעדפות והצרכים, לברר מה לא אהבנו בארון הישן ורצוי ואפילו להעלותם על דף. עלינו לרשום לעצמנו מה יש לנו כיום, אילו שינויים היינו רוצים בארונות החדשים, והאם יהיה בהם מקום לכל הדברים שנצטרך כמו למשל מגירות לגרביים, ולבחור את הארונות שהכי קרובים לצורך שלנו או לבנות בהתאמה אישית.

8. רק אחד מחליט

מכירים את המצב שבו המזכירה חולה ואף אחד אחר במשרד לא יודע איפה דברים נמצאים? כאשר אתם מחליטים על שיטת סדר לבד, אתם עושים בדיוק את אותו הדבר ויוצרים מצב שבו בכל פעם שצריך למצוא משהו, או להחזיר למקום יקראו לכם ולא תוכלו להיות בשקט כמו שהרופא ציווה….

כאשר בוחרים שיטה עבור סידור הבית, צריך להחיל אותה על כל בני הבית, ולוודא שהם מסוגלים להתמודד איתה. במידה ולא מחליטים על שיטה מוסכמת על כולם, מחלקים את האחריות על חדרים שונים בבית למי שגר בהם, ועליו לקחת אחריות ולסדר אותם לפי השיטה שמתאימה לו.

9. אולי עוד נשתמש בזה פעם

אנחנו שומרים בגדים כי אולי הם עוד יחזרו לאופנה או אולי עוד נרד במשקל, אנחנו שומרים כבלים ממכשירי חשמל שכבר לא איתנו כי אולי נצטרך אותם פעם, אנחנו שומרים דברים מקולקלים כיוון שמתישהו נלך לתקן אותם ונשתמש בהם שוב. כל הדברים הללו הם חפצים שתקועים בארונות וגוזלים מקום, רק מתוך מחשבה שאולי פעם נזדקק להם שוב.

בכדי להחליט מה באמת צריך להשאר ומה לא, עלינו להסתכל על כל פריט, לבחון מתי בפעם האחרונה השתמשנו בו, ומתי ה"פעם" שנשתמש בו יגיע. שאלו את עצמכם, עם יד על הלב, כשקונים מכשיר חשמלי חדש וקורה משהו לכבל שלו מה תעדיפו – כבל ששוכב במגירה עשור או כבל חדש? חשוב גם להבין שכשיורדים במשקל רוצים דברים חדשים, שכשקונים מכשיר חשמלי הוא מגיע עם כבל משלו או שקונים חדש שמותאם לו בדיוק, ושאת מה שאתם לא זוכרים כי הוא בערימה במחסן, לא תשלפו גם כשהפעם שבה אפשר להשתמש בו תגיע.

10. עדיף להשאיר מלזרוק

אם הוצאתם על הספר / מכשיר חשמלי / בגד הרבה כסף, יהיה לכם קשה לחשוב על זריקתו, על אף שאינכם צריכים או רוצים אותו יותר. רוב האנשים חושבים בשתי קצוות הסקאלה – להשאיר או לזרוק, אך באמצע יש שלל של פעילויות ברי ביצוע, כמו למשל לתרום לספריה, להחליף כל 4 ספרים בספר אחד במסגרת פרויקטים כמו "סיפור חוזר", ללכת למסיבות החלפות שמתבצעות בפורומי אופנה ולהחליף בגדים שלא משתמשים בהם בחדשים, למכור ביד 2 ועוד.

התגברות על עשרת הטעויות הללו תבטיח שהפריטים שאין בהם עוד צורך יצאו מהבית שלכם, ויפנו לכם מקום חיוני. כך לכל פריט תהיה כתובת אחסון ייעודית לו, והסדר יתחיל לשכון בביתכם.
לא רוצים לסדר לבד? צרו קשר איתנו, ונלמד אתכם כיצד לסדר את הבית באופן שנכון עבורכם!

חושבים לעשות סדר בחיים?

צרו איתנו קשר והשאירו פרטים

"*" אינדוקטור שדות חובה

ניוזלטר

חושבים לעשות סדר בחיים?

צרו איתנו קשר והשאירו פרטים

"*" אינדוקטור שדות חובה

ניוזלטר
חייגו אלינו יצירת קשר הצעת מחיר